Actueel / Data
Inzet AI niet geschikt voor iedere organisatie
AI domineert het nieuws met eindeloze mogelijkheden. Dat wil niet zeggen dat je dit wondermiddel zomaar voor alle kwaaltjes kunt voorschrijven.
Laten we de analogie doortrekken: kun je hetzelfde recept voor iedere persoon voorschrijven? Natuurlijk niet. Je moet elke persoon en hun probleem individueel beoordelen. Het gaat hier om leeftijd (volwassenheid), de gezondheid, het gedrag, de omgeving, verantwoordelijkheid bij medicijngebruik. Kortom, veel factoren wegen mee.
Organisatie moet datavolwassen genoeg zijn voor AI
Hetzelfde geldt voor de inzet van (generatieve) AI. Niet iedere organisatie is (data)volwassen genoeg om deze technologie te gebruiken. Je hebt kwalitatief voldoende data nodig en voldoende kennis om de effecten te overzien en te valideren. Dit alles vereist dat je als organisatie het potentieel van verantwoord datagebruik hebt erkend en al stappen hebt gezet op de ladder van datavolwassenheid.
Sla geen stappen over
Aan de ontwikkelingen in de industriële revolutie konden we langzaam wennen omdat deze zo lang duurden. Organisaties veranderden in hetzelfde tempo mee. Maar met snelheid van de huidige digitale revolutie, dataficatie en inzet van AI gaan de ontwikkelingen razendsnel en is het zoeken naar houvast. Organisaties willen aan de slag met de nieuwste technologie en proberen hierop aan te haken terwijl het voortraject wordt vergeten.
Organisatieverandering onderdeel van het proces
De benodigde digitale transformatie die organisaties moeten ondergaan, betekent dat er nagedacht moet worden over de bedrijfsvoering, data-leiderschap en continue ontwikkeling om in te spelen op nieuwe technologie. Die datacultuur moet wel tot stand komen met aandacht zowel de organisatie, de benodigde processen en de juiste technologie.
Een volwassen data-organisatie die klaar is voor AI als onderdeel van de operatie heeft vaak al de nodige stappen gezet op het BI-gebied. Zo moet er een goede set historische gegevens zijn, moeten bronnen centraal worden ontsloten en moet bekend zijn hoe deze data aan elkaar te relateren is (inclusief de context van hoe de gegevens zijn ontstaan en hun kwaliteit). Dit alles moet uiteraard onder governance volgens de beschreven processen.
Nieuwe mogelijkheden voor gepersonaliseerde service
De noodzaak voor een organisatieverandering komt door de hoeveelheid informatie die wordt gedeeld, de brede toepasbaarheid en schaalbaarheid, de adoptie van technologie door de concurrentie en vooral de veranderende verwachting van klant, burger of patiënt. Zij verwachten steeds snellere gepersonaliseerde waardevolle service.
En ja, hier gaat AI ook een rol in spelen. Zo kan er een match plaatsvinden op je persoonlijke gezondheidsproblemen met een individuele aanpak die bij vergelijkbare gevallen een oplossing bleek. Of een chatbot met gen AI kan de eerste antwoorden op basale vragen beantwoorden. Of om afwijkingen van het normale te detecteren; dit kan met camerabeelden (mensen die uit bed zijn gevallen), beeldherkenning (röntgenfoto’s) of meer verkeer/drukte in een bepaald systeem of op een afdeling.
Er wordt op dit moment een hoop met deze oplossingen geëxperimenteerd; de een succesvoller dan de ander. Vaak wordt onderschat hoeveel werk het trainen – en zeker verifiëren – van modellen kost. Maar ook dit laatste gaat weer sneller… door AI.
Zorg dat je goed geïnformeerd bent
Kortom, neem kennis van de technische en financiële ontwikkelingen van AI binnen en buiten je eigen sector om te weten waar je het wondermiddel wel of niet kunt gebruiken (voordat je er verslaafd aan raakt).
Ga geïnformeerd het datagesprek aan als een second opinion en wellicht kom je erachter dat je eerst andere kleine stappen moet zetten voordat je achter AI aan rent.
Verder praten?
Wil je in gesprek over de inzet van AI in jouw organisatie, of wil je weten hoe je stappen kunt zetten op de ladder van datavolwassenheid? Neem vrijblijvend contact op met Guido de Jongh.